21.09.2014

De ønsker mig død.

Rundt halsen bærer jeg en davidsstjerne og et kors. Jeg har aldri vært redd for å vise dette. Før nå.

10. mai 1948 steg min mor og mormor i land i Kristiansand etter å ha reist med båt fra Tyskland. For min mormor var dette siste etappen av en flukt, som startet ved Tyskernes innmarsj i Romania, hvor hun kom fra.

Sammen med sin bror flyktet hun til fots til Ukraina, hvor de kom fra hverandre under omstendigheter, som ganske sikkert ligner på det, som foregår i Irak og Syria i disse dager.

Min mormors reise fortsatte via Uralfjellene og Polen og endte for en periode i en flyktningleir i Berlin etter krigen. Hva flyktet de fra? Jo, fra dem, som ville ta livet av dem, fordi de var Jøder.

http://www.bt.no/meninger/debatt/De-onsker-meg-dod-3200739.html#.VBxyAL4s7A0.facebook