03.08.2015

Et skjold mod fjenden.

Fra Nytliv.dk/
Af Anne Gren Jensen.
3. august 2015.

Hjemme hos os er en af børnenes yndlingslege fægtekamp med sværd og skjold. Heldigvis er våbnene lavet af et skummateriale, så skaderne er ikke så store.

Men kampen kan alligevel være vild, og den mindste har endnu ikke fundet ud af, hvordan man bruger et skjold. Det befinder sig ofte flagrende ude i luften, så det er let for os andre at ramme ham.

Hvis man ikke holder skjoldet foran sig, så bliver man sårbar – og måske endda ramt af fjenden! I vores liv og hverdag i øvrigt kan der også være meget at slås med: Det kan være sygdom eller sorg eller knas i relationer med andre – eller det kan være vores egen synd og utilstrækkelighed.

Djævelen forsøger at ramme os – han er vores hovedfjende. 1 etersbrev kap. 5:8: "Vær årvågne og på vagt! Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge.”

Hvad kan vi gøre ved det? Har vi et ”skjold” at gemme os bag i livet? Ja, jeg har fundet ud af, at der står meget om skjold i Salmernes bog: ”Gud beskytter mig med nåde som skjold” (Sl 5:13).

Og i Salme 18:36: ”Du giver mig din frelse som skjold.”

I Salme 84:10 står en fantastisk bøn: ”Se til vort skjold, Gud, se på din salvedes ansigt.”

Det er Jesus, vi må gemme os bag – Hans frelse, Hans nåde, Hans liv, der er tilstrækkeligt til at bestå foran Gud. Gud ser på Ham og ikke på os, og derfor kan Hans vrede ikke ramme os, derfor kan Djævelen ikke nå os.

På grund af Ham er vores relation med Gud genoprettet! Hvem gælder det så for? Sl 18:31:”Gud er skjold for alle, der søger tilflugt hos ham.”

Gem dig hver dag bag Guds skjold – gem dig i Jesus og Hans sejr!

1. Skulle jeg dog være bange?
Kristus hel
er min del,
kan jeg mer forlange?
Hvem kan mig den Himmel røve,
som Guds Søn
gav i løn
dem, der hos ham tøve?

4. Frit vi tør og uden gruen,
Gud i vold,
bag hans skjold,
trodse verdens truen;
møder os den sidste fjende,
mod hans pil
med et smil
tage vi og – vinde.

– Paul Gerhardt 1653 (DDS 667)